W Genewie zobaczycie nie tylko najnowsze premiery, ale i najpiękniejsze klasyczne auta. Zobaczcie jakimi klasykami można było nacieszyć oczy na tegorocznej edycji Geneva Motor Show.

Na stoisku RUFa spotkałem prawdziwego rodzynka. To Porsche 901, jeden z zaledwie 82 wyprodukowanych egzemplarzy. Nie, nie ma tam pomyłki w nazwie. Na początku produkcji Porsche nazywało swojego flagowca właśnie „901”. Dopiero po pozwie Peugeota, który zastrzegł numery modeli z zerem w środku na świat przyszła 911.

Porsche 901, Geneva motor show 2019, targi, gims Swiss, auto salon, moto show, premiery, motoryzacja, samochody, klasyki, 911, niemcy, prosiak, fot. Sebastian Wągrodzki CarFormance.pl

Porsche 901, jeden z 82

Tegoroczne stoisko Abartha to istne zagłębie klasycznych aut. Nie bez powodu. Firma obchodzi w tym roku 70 urodziny. Z tej okazji włosi podsumowali swoją historię kilkunastoma autami wyścigowymi. Jeśli myśleliście, że Abarth budował jedynie Fiaty do wyścigu – pomyślcie jeszcze raz 😉

Fiat 500 Abarth, Geneva motor show 2019, targi, gims Swiss, auto salon, moto show, premiery, motoryzacja, samochody, klasyki, włochy, fot. Sebastian Wągrodzki CarFormance.pl

Fiat 500 Abarth

Abarth Simca 2 Mila Corsa, Geneva motor show 2019, targi, gims Swiss, auto salon, moto show, premiery, motoryzacja, samochody, klasyki, włochy, fot. Sebastian Wągrodzki CarFormance.pl

Abarth Simca 2 Mila Corsa

Jednym z przykładów „pozafiatowskiej” współpracy jest dwuletnia kooperacja z francuską Simcą. Jej owocem była seria samochodów, która nie tylko zapewniła mistrzostwo świata producentów w 1962 roku, ale i mistrzostwo w europejskiej serii Hill Climb w 1964.

Abarth 205 A, Geneva motor show 2019, targi, gims Swiss, auto salon, moto show, premiery, motoryzacja, samochody, klasyki, włochy, vignale, fot. Sebastian Wągrodzki CarFormance.pl

Abarth 205 A

Zaraz obok 2 Mili przepiękne coupe Abarth 205 A z 1951 roku, przywodzące na myśl Ferrari serii 250. Ten Abarth jest jednak od 250-tek o wiele rzadszy. To jeden z raptem trzech wyprodukowanych egzemplarzy! Piękną karoserię zawdzięcza studiu projektowemu Vignale.

Fiat Abarth 1000 GT Bialbero, Geneva motor show 2019, targi, gims Swiss, auto salon, moto show, premiery, motoryzacja, samochody, klasyki, włochy, fot. Sebastian Wągrodzki CarFormance.pl

Fiat Abarth 1000 GT Bialbero

Silną reprezentację tej części stoiska dopełniał Fiat Abarth 1000 GT Bialbero. Ten niepozorny bąbel przyczynił się do zdobycia przez Abartha mistrzostwa świata konstruktorów w 1962 roku. Podobny egzemplarz RM Sotheby’s sprzedało w 2016 roku za 306 tys. dolarów.

Abarth 2000 SP, Geneva motor show 2019, targi, gims Swiss, auto salon, moto show, premiery, motoryzacja, samochody, klasyki, włochy, fot. Sebastian Wągrodzki CarFormance.pl

1970 Abarth 2000 SP

Na koniec najlepsze racuszki. Dwa auta stworzone do bicia rekordów prędkości. Pierwsze z nich z karoserią Bertone pochodzi z 1956 roku. Wyposażony w silnik o pojemności 750 cm3 z Fiata 600 samochód ustanowił kilka rekordów świata, w tym 4000 km pokonane ze średnią prędkością 156,36 km/h i 10,125.56 km pokonane w 72 h.

Abarth Bertone speed record prototype, Geneva motor show 2019, targi, gims Swiss, auto salon, moto show, premiery, motoryzacja, samochody, klasyki, włochy, fot. Sebastian Wągrodzki CarFormance.pl

Abarth Bertone speed record prototype

Drugi z nich to jeden z trzech zaprojektowanych przez Pininfarine i wyposażony w podrasowany silnik Fiata samochód stworzony do bicia rekordów prędkości i wytrzymałości. Abarth 500 Record z 1958 roku. Zdobywca 23 rekordów świata! Wyposażony w silnik Fiata 500 ważący raptem 380 kg bolid rozpędzał się do 180 km/h. A to wszystko w 1958 roku.

Abarth 500 record by Pininfarina, Geneva motor show 2019, targi, gims Swiss, auto salon, moto show, premiery, motoryzacja, samochody, klasyki, włochy, fot. Sebastian Wągrodzki CarFormance.pl

Abarth 500 record by Pininfarina

Zostawmy włoskie klimaty i szalone lata 50 i 60 w wykonaniu Carlo Abartha i przenieśmy się do Wielkiej Brytanii lat 30-tych. Wielkie połacie zieleni, lekko wilgotny asfalt i… świst mechanicznej sprężarki przy każdym dodaniu gazu. Być może tak wyglądała przejażdżka Bentley’em 4 1/2 litre Blower. Ten olbrzym osiągał setkę w 10 sekund i mógł rozpędzić się do 166 km/h. Teraz podobnymi liczbami legitymuje się co drugi kompakt, ale w latach 30- tych ubiegłego wieku był to demon prędkości. Osobiście uważam, że to jeden z najpiękniejszych klasycznych Benków, jakie wypuściła fabryka w Crewe (zaraz obok modelu S1 Continental Fastback).

Bentley 4 1/2 litre Blower, Geneva motor show 2019, targi, gims Swiss, auto salon, moto show, premiery, motoryzacja, samochody, klasyki, wielka brytania, uk fot. Sebastian Wągrodzki CarFormance.pl

Bentley 4 1/2 litre Blower

 

O co chodzi z „9” na najpiękniejszej chłodnicy lat 30-tych? To numer startowy sir Ralpha Birkina z wyścigu Le Mans 1930 roku w którym zajął drugie miejsce. Birkin był pomysłodawcą użycia sprężarki w wyścigowych autach Bentley’a  (właśnie z myślą o triumfach w Le Mans) i jednym z członków „Bentley Boys” – grupy zamożnych brytyjczyków, którzy w latach 1927-1931 wznieśli Bentley’a na szczyt motorsportu.

Mercedes-Benz 300 SL Gullwing, Geneva motor show 2019, targi, gims Swiss, auto salon, moto show, premiery, motoryzacja, samochody, klasyki, niemcy, Brabus classic, fot. Sebastian Wągrodzki CarFormance.pl

Mercedes-Benz 300 SL Gullwing

Tego pana chyba nikomu przedstawiać nie trzeba. Mercedes – Benz 300 SL Gullwing. Żywa legenda na kołach. W najśmielszych snach nie przewidziałem, że kiedykolwiek zobaczę go na żywo. A na Geneva Motor Show 2019 było ich aż 3 :D. Srebrny powyżej, przepięknie odnowiony egzemplarz przez BRABUS Classic w klasycznej dla 300 SL kolorystyce – srebrnym lakierze z niebieskim wnętrzem i fotelami w kratę.

Mercedes-Benz 300 SL Gullwing, Geneva motor show 2019, targi, gims Swiss, auto salon, moto show, premiery, motoryzacja, samochody, klasyki, niemcy, Brabus classic, fot. Sebastian Wągrodzki CarFormance.pl

Mercedes-Benz 300 SL Gullwing

Mercedes-Benz 300 SL Roadster, Geneva motor show 2019, targi, gims Swiss, auto salon, moto show, premiery, motoryzacja, samochody, klasyki, niemcy, kienle automobiltechnik, fot. Sebastian Wągrodzki CarFormance.pl

Mercedes-Benz 300 SL Roadster

Mercedes-Benz 300 SL Roadster, Geneva motor show 2019, targi, gims Swiss, auto salon, moto show, premiery, motoryzacja, samochody, klasyki, niemcy, kienle automobiltechnik, fot. Sebastian Wągrodzki CarFormance.pl

Mercedes-Benz 300 SL Roadster

Cóż za magia. Nie ma chyba bardziej majestatycznych wnętrz niż te z Mercedesów lat 50-tych i 60-tych. Pozostając w tematach luksusu, zerknijmy na chwilę na piękny i bardzo rzadko spotykany (nawet na targach) Hispano Suiza K6. Przepiękne coupe, ostatni model tej marki przed jej sprzedażą po wojnie.

Hispano Suiza K6, Geneva motor show 2019, targi, gims Swiss, auto salon, moto show, premiery, motoryzacja, samochody, klasyki, hiszpania, fot. Sebastian Wągrodzki CarFormance.pl

Hispano Suiza K6

Zacząłem od Porsche i na Porsche kończę. Choć nie jest to do końca Porsche a ich pięknie wykonane repliki. Mimo to możemy przy nich zamienić słówko o ich pierwowzorach.

RCH 550, Geneva motor show 2019, targi, gims Swiss, auto salon, moto show, premiery, motoryzacja, samochody, klasyki, 911, niemcy, porsche 550 spyder, James Dean, rch, replika fot. Sebastian Wągrodzki CarFormance.pl

RCH 550

RCH 550 to replika legendarnego Porsche 550 Spyder. Modelu, który zyskał sławę m.in. jako auto James’a Deana (Jak się okazało, ostatnie. Dean zginął w swoim 550 Spyder nazwanym   „Little Bastard” krótko po jego zakupie). Zbudowane w oparciu o model 356, Porsche 550 Spyder powstało z myślą o wyścigach. Obniżone zawieszenie i bardziej opływowa sylwetka miały zapewnić mu lepszą wydajność podczas torowej jazdy. Mimo chorób wieku dziecięcego, dopracowana w późniejszym czasie konstrukcja pozwoliła Porsche 550 zwyciężać w takich wyścigach jak Mille Miglia, Targa Florio czy Le Mans.

RCH 550, Geneva motor show 2019, targi, gims Swiss, auto salon, moto show, premiery, motoryzacja, samochody, klasyki, 911, niemcy, porsche 550 spyder, James Dean, rch, replika fot. Sebastian Wągrodzki CarFormance.pl

RCH 550

Po co komu replika skoro oryginalne 550 tki nadal jeżdżą i mają się dobrze? Cóż, za oryginalne Porsche 550 Spyder w dobrym stanie trzeba zapłacić ok. 6 mln dolarów. Replika którą widzicie na zdjęciach kosztuje od 56 tys. euro do 140 tys. euro w zależności od dodatków i użytego silnika. 😉

RCH 550, Geneva motor show 2019, targi, gims Swiss, auto salon, moto show, premiery, motoryzacja, samochody, klasyki, 911, niemcy, porsche 550 spyder, James Dean, rch, replika fot. Sebastian Wągrodzki CarFormance.pl

RCH 550

Drugi z prezentowanych modeli na stoisku to RCH 356, replika Porsche 356 w wersji Cabrio. Pierwszy model Porsche, bazujący mechanicznie na VW Garbusie wyróżniał się od niego bardziej opływową i sportową karoserią. W późniejszych latach produkcji Porsche odcięło się od mechaniki VW stawiając na sportowe osiągi. Współcześnie przyćmiony przez splendor swojej młodszej siostry 911 na nowo zyskuje grono miłośników, podnosząc swoją cenę na aukcjach.

RCH 356, Geneva motor show 2019, targi, gims Swiss, auto salon, moto show, premiery, motoryzacja, samochody, klasyki, 911, niemcy, porsche 356 cabriolet, rch, replika, fot. Sebastian Wągrodzki CarFormance.pl

RCH 356

RCH 356, Geneva motor show 2019, targi, gims Swiss, auto salon, moto show, premiery, motoryzacja, samochody, klasyki, 911, niemcy, porsche 356 cabriolet, rch, replika, fot. Sebastian Wągrodzki CarFormance.pl

RCH 356

Zobacz też Najgorętsze premiery na Geneva Motor Show 2019.

A jeśli lubisz oryginalność, poznaj co mieli do zaoferowania Producenci niezależni na Geneva Motor Show 2019.