Jedne z najbardziej prestiżowych targów motoryzacyjnych świata, wielkie marki i wspaniałe samochody. Poznajcie subiektywny wybór najciekawszych premier Geneva Motor Show 2019.

Alfa Romeo Tonale

Ah, która inna marka mogłaby swoimi samochodami wzbudzać tyle emocji. Taka może być tylko Alfa Romeo! Poznajcie ich najnowsze dziecko. Tonale to koncepcyjne auto zapowiadające kompaktowego SUVa Alfy. W wersji koncepcyjnej auto to hybryda typu plug-in. Czy taka będzie też wersja produkcyjna? Odpowiedź poznamy najpóźniej w 2022 roku. Tylko popatrzcie na te światła…

Alfa Romeo Tonale, koncept, Geneva motor show 2019, targi, gims Swiss, auto salon, moto show, premiery, motoryzacja, samochody, SUV, włochy fot. Sebastian Wągrodzki CarFormance.pl

Alfa Romeo Tonale

Alfa Romeo Tonale, koncept, Geneva motor show 2019, targi, gims Swiss, auto salon, moto show, premiery, motoryzacja, samochody, SUV, włochy fot. Sebastian Wągrodzki CarFormance.pl

Alfa Romeo Tonale

Alfa Romeo Tonale, koncept, Geneva motor show 2019, targi, gims Swiss, auto salon, moto show, premiery, motoryzacja, samochody, SUV, włochy, światła fot. Sebastian Wągrodzki CarFormance.pl

Alfa Romeo Tonale

Alfa Romeo Tonale, koncept, Geneva motor show 2019, targi, gims Swiss, auto salon, moto show, premiery, motoryzacja, samochody, SUV, włochy, światła fot. Sebastian Wągrodzki CarFormance.pl

Alfa Romeo Tonale

Aston Martin

Brytyjczycy nie zwalniają tempa. Po Vulcanie i Valkyrie pokazują kolejne nietuzinkowe auta, które mają prezentować wizję marki w przyszłości. Pierwszy z nich to prototyp Vanquish Vision Concept. Model zapowiada pierwszy w historii seryjny samochód Astona z silnikiem położonym centralnie. Premiera przewidziana na 2022 rok. Osobiście żałuję, że marka odchodzi od swojego sztandarowego produktu upodabniając się do konkurencji. Miejmy nadzieję, że nie jest to zapowiedź całkowitego odwrotu od nadwozi typu GT a jedynie rozbudowa portfolio.

Aston Martin Vanquish Vision Concept, koncept, Geneva motor show 2019, targi, gims Swiss, auto salon, moto show, premiery, motoryzacja, samochody, supercar, anglia, światła fot. Sebastian Wągrodzki CarFormance.pl

Aston Martin Vanquish Vision Concept

Aston Martin Vanquish Vision Concept, koncept, Geneva motor show 2019, targi, gims Swiss, auto salon, moto show, premiery, motoryzacja, samochody, supercar, anglia, światła fot. Sebastian Wągrodzki CarFormance.pl

Aston Martin Vanquish Vision Concept

Aston Martin Vanquish Vision Concept, koncept, Geneva motor show 2019, targi, gims Swiss, auto salon, moto show, premiery, motoryzacja, samochody, supercar, anglia, światła fot. Sebastian Wągrodzki CarFormance.pl

Aston Martin Vanquish Vision Concept

Drugim prezentowanym przez Aston Martin autem jest produkcyjna wersja auta zapowiadanego po prezentacji Valkyrie. Mowa o stworzonym wspólnie z Red Bull Racing modelu AM-RB 003 (sexy nazwa, prawda?).  Samochód ma być ucywilizowaną wersją Valkyrie z techniką wprost z F1. W planach produkcja tylko 500 sztuk.

Aston Martin AM-RB 003, Geneva motor show 2019, targi, gims Swiss, auto salon, moto show, premiery, motoryzacja, samochody, supercar, anglia, światła fot. Sebastian Wągrodzki CarFormance.pl

Aston Martin AM-RB 003

Aurus Senat

Po powrocie z targów otrzymywałem od wszystkich dwa główne pytania. Pierwszym było „Widziałeś Bugatti?”, drugim „A limuzynę Putina?!”. Aurus Senat, bo o nim mowa, wzbudzał nie małe zainteresowanie głównie za sprawą swojego sławnego użytkownika (wersja Limousine jest oficjalnym samochodem Władimira Putina). Zacznijmy może od rozmiarów: jest ogromny. Masywna sylwetka do złudzenia przypomina Rolls Royce’a. Nic dziwnego skoro samochód ma być jego głównym konkurentem. Choć o 20 % tańszy (ceny mają startować od ok. 600 tys. zł) próżno szukać w nim tanich materiałów – wszystko wykonane jest z ekskluzywnych materiałów.

Aurus Senat, Geneva motor show 2019, targi, gims Swiss, auto salon, moto show, premiery, motoryzacja, limuzyna, rosja, Władimir Putin, fot. Sebastian Wągrodzki CarFormance.pl

Aurus Senat

Aurus Senat, Geneva motor show 2019, targi, gims Swiss, auto salon, moto show, premiery, motoryzacja, limuzyna, rosja, Władimir Putin, fot. Sebastian Wągrodzki CarFormance.pl

Aurus Senat

Jak przystało na nowoczesny samochód, auto jest hybrydą. 4,4 litrowe V8 biturbo (przeróbka 4,6 litrowego silnika Porsche) o mocy 589 KM jest wspomagana przez opracowany w Rosji silnik elektryczny o mocy 62 KM. Pozwala to rozpędzić do 100 km/h ponad 3 tonowe auto w niecałe 6 sekund. Jeśli chcecie choć trochę poczuć się jak Władimir to będziecie musieli trochę poczekać. Produkcja Aurusa została już wyprzedana na 2 lata do przodu (ponad połowa aut trafi do Federalnej Służby Bezpieczeństwa)

Aurus Senat, Geneva motor show 2019, targi, gims Swiss, auto salon, moto show, premiery, motoryzacja, limuzyna, rosja, Władimir Putin, fot. Sebastian Wągrodzki CarFormance.pl

Aurus Senat – układ napędowy

Bugatti La Voiture Noire

Przed wyjazdem do Genewy dostałem tylko jedno ostrzeżenie – „Nie zaczynaj od Bugatti, bo dalej będzie już tylko słabiej”. Po wizycie na targach nie do końca się z nim zgadzam, ale trzeba Bugatti oddać jedno. Pod względem „wow factor” skradli tegoroczną Genewę. Żadna inna marka na świecie nie jest w stanie podnieść wartości targów o ok. 120 mln zł wystawiając tylko trzy samochody. A wśród nich on – La Voiture Noire. Najdroższy samochód świata, wart ok. 70 mln zł. Stworzony na specjalne zamówienie „one of” nawiązujący do Bugatti Type 57 SC Atlantic, a konkretnie drugiego egzemplarza (z czterech zbudowanych) o tej samej nazwie, którego właścicielem był Jean Bugatti – syn założyciela marki, Ettore i projektant Atlantica. Po jego tragicznej śmierci w 1939 roku, samochód zaginął podczas transportu kolejowego. Jego los do dziś pozostaje nieznany.

Bugatti La Voiture Noire, Geneva motor show 2019, targi, gims Swiss, auto salon, moto show, premiery, motoryzacja, samochody, supercar, francja, najdroższy samochód świata, fot. Sebastian Wągrodzki CarFormance.pl

Bugatti La Voiture Noire

Bugatti La Voiture Noire, Geneva motor show 2019, targi, gims Swiss, auto salon, moto show, premiery, motoryzacja, samochody, supercar, francja, najdroższy samochód świata, fot. Sebastian Wągrodzki CarFormance.pl

Bugatti La Voiture Noire

Pod maską współczesnej wersji La Voiture Noire (fr. Czarny samochód) bije serce Chirona. 16 cylindrowy silnik rozwija moc 1500 koni mechanicznych. Nie wiadomo, czy La Voiture Noire legitymuje się tymi samymi osiągami co Chiron i obawiam się, że pozostanie to na zawsze tajemnicą. Wątpię, aby taki samochód kiedykolwiek pokonał na własnych kołach więcej niż kilka kilometrów.

Bugatti La Voiture Noire, Geneva motor show 2019, targi, gims Swiss, auto salon, moto show, premiery, motoryzacja, samochody, supercar, francja, najdroższy samochód świata, fot. Sebastian Wągrodzki CarFormance.pl

Bugatti La Voiture Noire

Ferrari F8 Tributo

Po czterech latach produkcji Ferrari prezentuje następcę popularnego 488 GTB. F8 Tributo stylistycznie nawiązuje do kultowych modeli z lat 70 i 80 – tych. Tylne, podwójne światła to nawiązanie do modelu 308 GTB a żłobiona tylna szyba to oczko puszczone w stronę prawdziwej legendy producenta z Modeny – Ferrari F40.

Ferrari F8 Tributo, Geneva motor show 2019, targi, gims Swiss, auto salon, moto show, premiery, motoryzacja, samochody, supercar, włochy, 488 GTB, F40, 308 GTB fot. Sebastian Wągrodzki CarFormance.pl

Ferrari F8 Tributo

Ferrari F8 Tributo, Geneva motor show 2019, targi, gims Swiss, auto salon, moto show, premiery, motoryzacja, samochody, supercar, włochy, 488 GTB, F40, 308 GTB fot. Sebastian Wągrodzki CarFormance.pl

Ferrari F8 Tributo

Pod maską Tributo znalazło się najmocniejsze V8 w historii Ferrari. Silnik o pojemności 3,9 litra generuje 720 KM i 770 Nm. Sprint do setki zajmuje raptem 2,9 s (o 0,1 s szybciej niż 488 GTB) a 200 km/h zobaczymy na liczniku po 7,8 s. Niestety jest to prawdopodobnie ostatnie Ferrari z podwójnie doładowanym V8. Firma zapowiedziała już, że następca F8 Tributo będzie hybrydą napędzaną silnikiem V6.

Ferrari F8 Tributo, Geneva motor show 2019, targi, gims Swiss, auto salon, moto show, premiery, motoryzacja, samochody, supercar, włochy, 488 GTB, F40, 308 GTB fot. Sebastian Wągrodzki CarFormance.pl

Ferrari F8 Tributo

Ferrari F8 Tributo, Geneva motor show 2019, targi, gims Swiss, auto salon, moto show, premiery, motoryzacja, samochody, supercar, włochy, fot. Sebastian Wągrodzki CarFormance.pl

Ferrari F8 Tributo

Choć wielu zarzuca F8 Tributo zbyt mały progres względem 488 GTB, patrząc po ruchu na stoisku Ferrari chętnych do zakupu raczej nie zabraknie.

Koenigsegg Jesko

Kto by pomyślał, że mała szwedzka manufaktura będzie w stanie stworzyć jedno z najbardziej technologicznie zaawansowanych aut na targach. Jesko powstał na cześć ojca założyciela marki – Christiana Von Koenigsegga i nosi jego imię. I aż strach pytać jakim facetem jest Jesko na żywo, jeśli parametry samochodu są tak imponujące. Koenigsegg Jesko napędza 5 litrowe V8, które na biopaliwie E85 rozwija moc 1600 KM. Nadwozie generuje ponad 1000 kg siły docisku a żeby jazda przebiegała gładko, Koenigsegg zamontował swoją autorską 9 stopniową skrzynię biegów z siedmioma (!!!) sprzęgłami. Dodajmy do tego szacowaną prędkość maksymalną na poziomie 480 km/h. Pionierskie arcydzieło.

Koenigsegg Jesko, Geneva motor show 2019, targi, gims Swiss, auto salon, moto show, premiery, motoryzacja, samochody, hypercar,szwecja, Christian Von Koenigsegg, Jesko Von Koenigsegg fot. Sebastian Wągrodzki CarFormance.pl

Koenigsegg Jesko

Koenigsegg Jesko, Geneva motor show 2019, targi, gims Swiss, auto salon, moto show, premiery, motoryzacja, samochody, hypercar,szwecja, Christian Von Koenigsegg, Jesko Von Koenigsegg fot. Sebastian Wągrodzki CarFormance.pl

Koenigsegg Jesko

Koenigsegg Jesko, Geneva motor show 2019, targi, gims Swiss, auto salon, moto show, premiery, motoryzacja, samochody, hypercar,szwecja, Christian Von Koenigsegg, Jesko Von Koenigsegg fot. Sebastian Wągrodzki CarFormance.pl

Koenigsegg Jesko

Lamborghini

Choć prezentowane już wcześniej, nadal budziły podziw na żywo. Mowa oczywiście o dwóch nowościach z Sant’Agata Bolognese. Pierwsza z nich to Lamborghini Aventador SVJ w wersji roadster. Auto o piorunującym wyglądzie i nieustępujących mu osiągach. Pod maską tradycyjne wolnossące V12 o mocy 770 KM rozpędzające auto do setki w 2,9 sekundy. Produkcja limitowana do 800 egzemplarzy. Cena? 387 tys. euro bez podatków!

Lamborghini Aventador SVJ, Geneva motor show 2019, targi, gims Swiss, auto salon, moto show, premiery, motoryzacja, samochody, hypercar, włochy, Sant'Agata Bolognese fot. Sebastian Wągrodzki CarFormance.pl

Lamborghini Aventador SVJ

Lamborghini Aventador SVJ, Geneva motor show 2019, targi, gims Swiss, auto salon, moto show, premiery, motoryzacja, samochody, hypercar, włochy, Sant'Agata Bolognese fot. Sebastian Wągrodzki CarFormance.pl

Lamborghini Aventador SVJ

Drugą nowością jest Lamborghini Huracan EVO Spyder. EVO to skrót od „evolution” i oznacza po prostu lifting dobrze znanego modelu Huracan. Wersja bez dachu ma 640 KM i 600 Nm momentu obrotowego. Sprint do setki zajmuje dokładnie 3,1 sekundy. Do tego poprawiona aerodynamika i system 4 kół skrętnych. W zielonym kolorze prezentował się wprost zjawiskowo!

Lamborghini Huracan EVO Spyder, Geneva motor show 2019, targi, gims Swiss, auto salon, moto show, premiery, motoryzacja, samochody, hypercar, włochy, Sant'Agata Bolognese fot. Sebastian Wągrodzki CarFormance.pl

Lamborghini Huracan EVO Spyder

Mercedes-Benz

Wiele gwiazd pojawiło się w tym roku na stoisku Mercedesa, ale najjaśniej świeciła właśnie ta. Mercedes-Benz AMG GT R roadster to odmiana GT R Coupe bez czapki. Oba samochody mają zbliżone osiągi (3,5 s do setki) choć roadster jest troszkę wolniejszy jeśli chodzi o v max. Pod maską ten sam silnik V8 o pojemności 4 litrów i mocy 577 KM. Jazda z wiatrem we włosach przy symfonii V ósemki na pewno będzie bardzo przyjemna. Gdyby tylko nie ten spojler…

Mercedes-Benz AMG GT R roadster, Geneva motor show 2019, targi, gims Swiss, auto salon, moto show, premiery, motoryzacja, samochody, hypercar, V8, niemcy, AMG, fot. Sebastian Wągrodzki CarFormance.pl

Mercedes-Benz AMG GT R roadster

Mercedes-Benz AMG GT R roadster, Geneva motor show 2019, targi, gims Swiss, auto salon, moto show, premiery, motoryzacja, samochody, hypercar, V8, niemcy, AMG, fot. Sebastian Wągrodzki CarFormance.pl

Mercedes-Benz AMG GT R roadster

Pininfarina Batista

Która marka stworzyła najmocniejszy samochód produkowany we Włoszech? Ferrari, Lamborghini czy może Pagani? Od 2020 roku będzie to Pininfarina. Słynne studio designu po zastrzyku gotówki od indyjskiej Mahindry debiutuje ze swoim pierwszym, autorskim samochodem. I to jakim! Batista (nazwa pochodzi od imienia założyciela studia) to w pełni elektryczne auto, którego moc wynosi 1900 KM! Sprint do setki zajmuje niecałe 2 sekundy a 300 km/h widzimy na liczniku już po 12 s. Czysty obłęd. Baterie mają zapewnić autu 450 km zasięgu. Produkcja ograniczy się do 150 aut.

Pininfarina Batista, Geneva motor show 2019, targi, gims Swiss, auto salon, moto show, premiery, motoryzacja, samochody, hypercar, elektryczny, włochy, Pininfarina, fot. Sebastian Wągrodzki CarFormance.pl

Pininfarina Batista

Pininfarina Batista, Geneva motor show 2019, targi, gims Swiss, auto salon, moto show, premiery, motoryzacja, samochody, hypercar, elektryczny, włochy, Pininfarina, fot. Sebastian Wągrodzki CarFormance.pl

Pininfarina Batista

Pininfarina Batista, Geneva motor show 2019, targi, gims Swiss, auto salon, moto show, premiery, motoryzacja, samochody, hypercar, elektryczny, włochy, Pininfarina, fot. Sebastian Wągrodzki CarFormance.pl

Pininfarina Batista

Pininfarina Batista, Geneva motor show 2019, targi, gims Swiss, auto salon, moto show, premiery, motoryzacja, samochody, hypercar, elektryczny, włochy, Pininfarina, fot. Sebastian Wągrodzki CarFormance.pl

Pininfarina Batista

Podsumowanie

Tegoroczne targi to przede wszystkim dialog o przyszłości motoryzacji. Prezentacje aut, które jako ostatnie zbudowano wg. „starej szkoły” jasno pokazują, że silnik spalinowy o dużej pojemności powoli kończy swój żywot ustępując miejsca jednostkom downsizingowym, hybrydom, lub jednostkom w pełni elektrycznym. Kto podczas tegorocznych targów skradł cały show?

Efekt wow na pewno wygrywa Bugatti. Nie ma innego producenta, który zwiększyłby wartość hali o ponad 120 mln zł wystawiając raptem trzy samochody.

Technicznie zwycięzca to Koenigsegg. 5 litrowe V8 ważące 185 kg i siedmiosprzęgłowa skrzynia biegów w najnowszym dziecku Jesko to rzeczy, których spodziewalibyśmy się po Ferrari, albo McLarenie a nie małej firmie ze Szwecji, która przy czołówce można uznać za manufakturę. Koenigsegg Jesko to jedno z tych aut, które pcha świat do przodu.

Nagroda za najpiękniejszy design należy się na pewno Pininfarinie za Batiste. Ten samochód z każdej strony wygląda zjawiskowo i futurystycznie. Widać w nim kreskę Ferrari, ale jest ona stworzona na nowo przyjmując formę dzieła sztuki na kołach.

Poznaj co mieli do zaoferowania Producenci niezależni na Geneva Motor Show 2019.

Sprawdź też prezentowane Perełki klasycznej motoryzacji na Geneva Motor Show 2019.